Sieć serwerów Counter-Strike Dust2.pl

Pełna wersja: Poradnik Administratora.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3
W tym poradniku opiszę podstawy administracji serwerem, każdym serwerem.

Kilka ważnych zasad:

1. Administrator musi być osobą doświadczoną, z umiejętnością logicznego myślenia i szybkim czasem reakcji. Jeśli nie znasz się na tym, nawet nie startuj na administratora.
2. Administrator jest osobą, która zna regulamin na pamięć, zna zasady gry na danym modzie i potrafi zarządzać serwerem.
3. Administrator musi znać budowę serwera, znać psychologię i budowę CS'a.
4. Administrator jest osobą zachowującą się kulturalnie, bezpośrednio i konsekwentnie.
5. Aby zostać administratorem trzeba spełniać wszystkie warunki stawione przez administrację główną (H@).

Jak zacząć?:
Aby zarządzać serwerem trzeba znać jego budowę.

Każdy administrator serwera w dowolnym momencie może poprosić H@ o logi serwera z danego dnia i godziny, demka z HLTV, czy listę plugins.ini.
Jeśli chcesz poznać budowę serwera, musisz zapoznać się z jego funkcjami.
Poproś H@ o listę plugins.ini i popatrz jakie pluginy są na serwerze.
Jeśli jakiegoś pluginu nie znasz, wpisz jego nazwę w google.

Gracze, grają według ustalonego regulaminu i zasad serwera oraz zasad gry. Administrator ma tego pilnować i karać graczy za przeszkadzanie w grze, lub łamanie zasad.

Podstawową komendą dla administratora jest amxmodmenu.
Dzięki niej możesz wejść w kontekstowe menu dla administratora.
Możesz tam:
- Banować
- Kickować
- Używać dowolnych komend CS u dowolnego gracza.
- Pauzować pluginy.
- Konfigurować serwer i pluginy
- Teleportować (jeśli odblokowane)
- Zmieniać pliki konfiguracyjne serwera (server.cfg, esl1on1.cfg, dr.cfg itp.)
- Zmieniać mapę i robić głosowania na mapy.

Można robić to przez konsolę, do amxmodmenu mogą zostać dodane dodatkowe menu w pliku konfiguracyjnym:

"%root%\cstrikaddons\configs\menus.ini" (ścieżka pod linux, zazwyczaj serwery HLDS są oparte na linuksie, jego budowa zapewnia lepszą wydajność i mniejszą wadliwość.

Flagi administratora:

a - immunitet, czyli Admin z tą flagą nie może być wyrzucany, banowany itd. (zalecam dawanie tej flagi wyłącznie dla Headadmina.
b - Przyznawanie rezerwacji slota.
c - Admin z tą flagą ma możliwość wyrzucania ludzi z serera.
d - Możliwość banowania i odbanowywania.
e - Możliwość slayowania i slapowania graczy.
f - Flaga dająca dostęp do zmiany map.
g - Dzięki tej fladze mamy możliwość zmiany ustawień serwera.
h - Możliwość odpalania configów na serwerze.
i - Daje możliwość pisania kolorowych tekstów przez admina.
j - Możliwości głosowania.
k - Dostęp do ustawienia i zmiany hasła na serwerze.
l - Admin może wykonywać polecenia przez amx_cvar.
m - własny poziom A
n - własny poziom B
o - własny poziom C
p - własny poziom D
q - własny poziom E
r - własny poziom F
s - własny poziom G
t - własny poziom H
u - Flaga ta daje możliwość korzystania z AMXMODMENU.
z - użytkownik, flaga oznacza zwykłego urzytkownika.
Podstawowe komendy administratora:
amxmodmenu - menu dla administratora opisane wyżej.
amx_ban - <amx_ban "Nick/ID" "Czas bana w minutach" "Powód (bez polskich znaków, bo CS ich nie obsługuje)> - Banujesz gracza, jest to podstawowa kara.
amx_kick - <amx_kick "Nick/ID" "Powód"
amx_who - Sprawdzasz IS i flagi gracza.
amx_slay - <amx_slay "Nick/ID"> - Zabicie gracza.
amx_map - <amx_map "nazwa_mapy>" - Zmiana mapy.
amx_votemap - <amx_votemap "mapa1" "mapa2" "mapa3" "mapa4" - Głosowanie na mapy.
amx_vote - <amx_vote "Pytanie?" "Odpowiedź1" "Odpowiedź2" "Odpowiedź3" "Odpowiedź4">
amx_slap - <amx_slap "Nick"/ID "Wartość (HP)" - Uderzenie gracza.
amx_help - <amx_help 1-xxx> - Opisanie komend alfabetycznie.
amx_cvar - <amx_cvar "komenda_serwera" "wartość"> - Zmiana wartości danej zmiennej serwera.
amx_rcon - <amx_rcon "komenda_serwera" "wartość"> - J/W, z użyciem hasła RCON (Remote Console).
amx_restart - <amx_restart "sekundy>" - Restart mapy po danej ilości czasu.
amx_exec - <amx_exec "Nick/ID" "komenda + wartość"> - Wykonuje dane polecenie u danego gracza.
amx_execall - <amx_execall "komenda + wartość"> - Wykonuje dane polecenie u wszystkich graczy.
meta list - lista pluginów metamoda używanych na serwerze + moduły AMX.

Znajomość tych komend jest ważna, bez nich ani rusz.

Rozmowa z graczami i kultura.

1. Powinieneś być konsekwentny, traktować wszystko ze spokojem, jeśli ktoś Cię obraża, nic się nie dziej, bo to przez internet, ukaraj go i tyle.
2. Nigdy sam nie łam regulaminu.
3. Nie baw się pluginami i zmiennymi serwera.
4. Z graczami rozmawiaj otwarcie, lecz oficjalnie.
5. Pisz prawidłową polszczyzną.
6. Gracze zawsze sprawdzają podświadomie nowego administratora, jesteś samcem alfa, nie daj się wyrolować.
7. Banując gracza, musisz mieć dowody, aby nie mieć później problemów.
8. ZAWSZE prawidłowo argumentuj swoje zdanie, jeśli chcesz aby uznane zostało za prawdę i zawsze podawaj dowody i źródła.
9. Pomagaj graczom, jeśli ktoś nie umie BH, ja go nauczę bo to 5 minut (podstawy).
10. Graj ostrożnie, nie wciągnij się za bardzo, bo nie będziesz widział co się dzieje na serwerze.

Istnieje jedyna zasada dla graczy, taka ogólnie określająca inne:

Graj tak aby nie wkurzać innych, to samo jest z jazdą samochodem.

Budowa CS HLDS i AMXX.

Budowa CS nie jest skomplikowana. Jest to gra działająca na silniku GoldSRC, powstałym od Quake, w którego każdy grał. Gra jest oparta na rejestrze, tak jak AMXX i HLDS.
Wszystkie funkcje gry zamknięte są w zmiennych, które są zapisywalne w pliku konfiguracyjnym config.cfg. Wszystkie zmienne nazywamy cvarami. Cvar określa czy dana funkcja jest wyłączona, czy przyjmuje pewną określoną wartość. Istnieją także polecenia, takie jak sv_restart czy amx_ban, które na podstawie informacji podanych w odpowiednich miejscach powodują porządany skutek.

Podobnie działa AMX, są zmienne, których nie da się ustawić z gry, ale są zmienne które decydują o jakości gry. Poleceń w AMX jest więcej, bo wszystko jest oskryptowane.

HLDS to podstawa serwera czyli serwer dedykowany, jest on oparty także na rejestrze ze zmienymi + konsoleta.

Postanowienia końcowe:

1. Serwer to nie zabawka, to program umożliwiający graczom na grę publicznie lub prywatnie i jest postawiony na fizycznym serwerze o dużym transferze i mocy, jednak nie za dużej.
2. Nie ustawiaj serwera wyżej niż pozwala na to fizyczna maszyna.
3. CS ma 8 slotów HUD (#text_additive_layer) pisanie na ASAY (Admin Say).
4. Nie nadużywaj władzy.
5. Uważaj na oszustów :)

Poradnik stworzony przez soQl na rzecz 3dr.pl/deathrun.pl - Najlepszej sieci serwerów DR.
Prawa kopiowania zastrzeżone. (Copyrights reserved).

Pozdrawiam.
soQl
Bardzo ładny poradnik... Postarałeś się. Na pewno się przyda. Dzięki, że opisałeś budowę cs'a, bo szczerze mówiąc nie znałem jej.
Też tak uważam. W końcu ktoś postarał się i zrobił taki poradnik.
NajS poradnik bardzo dobry dla początkującego ;p
Bardzo ładny poradnik
Dobry poradnik dla poczatkujacych graczy
Właśnie dlatego planowałem uczenie graczy administracji. Po lekcjach dam test tym którzy chcą go zdać, jeśli zdadzą otrzymają ode mnie certyfikat administracyjny, czyli zezwolenie na administrację zaawansowaną (zmienianie cvarów, używanie amx_rcon, inne wg H@ danej sieci).

Ja jestem osobą ważną w polskich sieciach serwerów i H@ innych sieci o tym wiedzą.
Pomimo tego, iż gram na DR, a nie FFA, oni próbują mnie do siebie zaciągnąć, ale im się nie udaje.
Ja mówię że ja pójdę tam gdzie chcę, nie szukać mnie bo sam się znajdę jeśli zechcę. :)

Za niedługo będzie gotowa mapka i nauka BH i administracji na serwerze 3dr.pl DR. ;]

Pozdrawiam.
soQl
Dobry poradnik
Niestety za dobry http://www.deathrun.pl/temat-Dla-poczatk...inow--4630 widać nawet kopiuja.
Ale dobra robota.
Tobiasz ja to co napisalem w dla poczatkujacych adminow to skopiowalem z innego forum a na to wgl nie patrzylem :) a teraz jak to przeczytalem to dopiero zauwazylem ze to jest na forum juz
pozdrawiam
Stron: 1 2 3
Przekierowanie